Log Masuk STR (bantuantunai.hasil.gov.my Login) 2025

Anda kini boleh log masuk(STR Login) ke portal mySTR untuk semakan STR status bagi Fasa 1 pada tahun 2025 dan menguruskan profil anda. Hanya pergi ke portal log masuk dengan mengklik butang di bawah, masukkan nombor kad pengenalan 12 digit anda, dan klik pada butang log masuk.

Jika anda memasukkan nombor ID anda dan log masuk STR tidak berjaya, ikuti panduan di bawah untuk mengelakkan sebarang kesilapan. Anda juga boleh menetapkan semula kata laluan yang anda lupa dan memohon permohonan baru untuk mendaftar akaun mySTR baharu.

STR Login (Akun Log Masuk) Online Fasa 1

Pergi ke pautan rasmi untuk mengakses akaun Sumbangan Tunai Rahmah (STR) anda dengan klik butang di bawah untuk semakan STR status bagi fasa 1 tahun 2025.

Log masuk str

Langkah 1: Masukkan nombor pengenalan 12 digit anda (ID MyKad).

Langkah 2: Klik butang “Log Masuk”.

enter myKad ID

Langkah 3: Anda akan diarahkan ke halaman log masuk. Klik “Semak” untuk meneruskan proses.

Langkah 4: Pastikan kata kunci keselamatan tepat dan klik “Ya”. 

Pastikan kata kunci keselamatan

Langkah 5: Masukkan kata laluan dan klik “Log Masuk”.

Langkah 6: Anda boleh kemaskini atau semak permohonan STR fasa 1 2025 anda.

Fungsi di Portal MySTR Selepas Log Masuk

Pemohon yang sudah mempunyai rekod dalam Sumbangan Tunai Rahmah (STR) 2025 di portal boleh melakukan fungsi-fungsi berikut di portal MySTR.

Paparan MySTR Selepas Log Masuk
  • Anda boleh menghantar permohonan baharu.
  • Anda boleh mengemas kini permohonan anda.
  • Anda boleh merayu untuk permohonan yang telah dihantar.
  • Anda boleh membuat perubahan kepada maklumat asas permohonan.
  • Anda boleh menyemak status permohonan.
  • Anda boleh mencetak permohonan.
  • Anda boleh menukar kata laluan anda.
  • Anda boleh memberikan maklum balas kepada pegawai.
  • Anda boleh mengakses peti mel untuk menulis mesej.

Log masuk STR menggunakan ID pengguna.

Langkah 1: Klik butang di bawah untuk log masuk menggunakan ID pengguna.

Langkah 2: Masukkan ID pengguna atau nombor MyKad anda.

Langkah 3: Klik butang “Semak”.

Langkah 4: Sila sahkan sama ada kata laluan keselamatan yang dipaparkan adalah betul.

Langkah 5: Klik “Ya” jika betul atau “Tidak” jika salah.

Langkah 6: Masukkan kata laluan anda dan klik “Log Masuk”.

Cara menetapkan semula kata laluan STR

  • Jika anda telah terlupa kata laluan anda, anda boleh mengklik butang ‘Set Semula Kata Laluan’ di bawah.
  • Masukkan nombor MyKad 12 digit anda.
  • Seterusnya, anda perlu mengklik bahagian ‘Semak’ untuk menetapkan semula kata laluan.
Masukkan ID MyKad klik semak
  • Kemudian, masukkan alamat emel anda; ia mesti sama dengan yang anda gunakan semasa memohon STR.
masukkan email
  • Jika anda tidak ingat alamat emel anda, anda boleh menggunakan kaedah alternatif kemudian.
  • Baiklah, jadi bagi mereka yang ingat alamat emel mereka, klik butang “Seterusnya” selepas memasukkan emel berdaftar anda.
  • Sila buka emel anda dan cari mesej daripada bantuan kewangan.
  • Di sini, kata laluan sementara akan dipaparkan.
  • Anda boleh menyalinnya dengan mudah dengan menekan dan menahan di sini, kemudian memilih “Salin.”
Salin kata laluan
  • Seterusnya, kembali ke portal STR dan klik pada “Set Semula Kata Laluan Baharu.”
  • Kemudian, anda perlu memasukkan semula nombor kad pengenalan anda dan klik “Semak.”
  • Sila pastikan bahawa kata laluan keselamatan yang dipaparkan adalah milik anda, dan kemudian klik “Ya.”
  • Di bahagian kata laluan, masukkan kata laluan sementara yang anda salin dari emel anda.
  • Untuk langkah seterusnya, buat kata laluan baru. Kata laluan yang anda buat mesti mengandungi gabungan huruf besar, huruf kecil, nombor, dan simbol.
  • Masukkan semula kata laluan yang anda buat. Setelah selesai, klik butang “Log Masuk.”
Masukkan kata laluan baharu
  • Anda telah berjaya menetapkan kata laluan baru untuk akaun MyStr anda.

Apa yang Perlu Dilakukan Jika Lupa Emel

Kaedah kedua adalah menggunakan soalan keselamatan untuk mereka yang terlupa atau tidak pasti tentang alamat e-mel mereka dan menghadapi masalah “log masuk STR tidak berjaya” berulang kali.

  • Masukkan nombor MyKad anda dan klik “Semak.”
  • Masukkan alamat e-mel yang anda rasa anda ingat, kemudian klik “Seterusnya.”
  • Jika kata laluan keselamatan muncul, ini bermaksud alamat e-mel yang anda masukkan adalah betul.
  • Klik “Ya” jika kata laluan keselamatan yang dipaparkan adalah betul.
  • Anda perlu menjawab tiga soalan keselamatan. Ingat, anda hanya mempunyai tiga percubaan.
  • Jika ketiga-tiga jawapan adalah betul, paparan untuk mencipta kata laluan baharu akan muncul.
  • Cipta kata laluan baharu.
  • Masukkan semula kata laluan yang sama untuk pengesahan dan klik “Log Masuk.”

Jika anda tidak ingat jawapan kepada soalan keselamatan setelah tiga percubaan, anda harus menghubungi mana-mana pejabat LHDN dan memaklumkan kepada pegawai bahawa anda ingin menetapkan semula kata laluan STR anda.

Jika anda tidak ingat jawapan kepada soalan keselamatan setelah tiga percubaan, anda harus menghubungi mana-mana pejabat LHDN dan memaklumkan kepada pegawai bahawa anda ingin menetapkan semula kata laluan STR anda.

FAQs

Adalah mungkin bahawa nombor MyKad atau kata laluan keselamatan anda tidak betul, atau anda mungkin memasukkan kata laluan sementara yang anda terima dalam emel anda.

ID log masuk MySTR anda akan dikunci. Selepas 24 jam, anda boleh log masuk semula dengan menjawab soalan keselamatan.

Tidak, anda hanya perlu mendaftar semula jika permohonan STR 2024 anda tidak diluluskan dan anda ingin menghantar permohonan STR 2025 yang baharu.

Hantar permohonan STR baharu jika anda belum menghantar borang STR 2025.

4 Comments

    1. Saya tidak berjaya masuk. Sedangkan saya telah walk-in mengisi dan serahkan borang di cawangan KK.
      ID Pengenalan Belum Didaftarkan. Sila klik untuk mendaftar akaun MySTR.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *